15 maart 2011 - Wellington, Nieuw-Zeeland

Dinsdag, 15 maart 2011

Na het douchen is Cees beneden bij de receptie naar ons ontbijt gaan vragen en het
duurde niet lang voor het keurig op onze kamer werd bezorgd. Toen we bijna klaar waren
om te vertrekken, klopte de kamermeisjes al op onze deur. Stef heeft als herinnering
aan de games een T-shirt gekocht en daarna zijn we met Dennis koffie gaan drinken.
Na dit lekkere bakkie moest Dennis weer terug naar zijn werk en wij gingen met de
cable car naar boven. Het treintje ging steil omhoog en onderweg passeerden we zelfs
nog twee stations. Eenmaal boven hebben we eerst het cable car museum bezichtigd (en
hebben we een DVD over de geschiedenis van de tram bekeken). Nu rijden er geen trams meer,
die zijn nu allemaal vervangen door (electrische) bussen.
Vervolgens zijn we via de prachtige botanische tuin naar beneden gewandeld en onderweg
hadden we alle tijd om de mooie rozentuin en het begoniahuis te bekijken. Verder naar
beneden kwamen we langs drie begraafplaatsen (die van de Church of England, de Joodse en
de Algemene begraafplaats).
Onze wandeling van ongeveer 45 minuten eindigde aan de voet van het Parlementsgebouw en
daar zagen we een bordje dat het open was voor het publiek en dat er rondleidingen werden
gegeven.  (Ook Dennis had ons gewezen op deze mogelijkheid).
We waren op tijd voor de tour van 14.00 uur en liepen onder leiding van de gids door de het gebouw dat de "Bijenkorf" wordt genoemd naar de parlementsbibliotheek. Even voor we aan de tour begonnen was het parlement in sessie gegaan en de gids gaf een kleine uitleg over het verkiezingssysteem. In de gallerij zagen we de stoel waarop koningin Elisabeth van Engeland had gezeten toen ze kwam voor de officiele opening van dit gebouw en ook liet de gids ons zien dat onze koningin Beatrix namens Nederland een zwart stalen kunstwerk had geschonken dat de schepen van Abel Tasman voorstelde. Het beeld stond eerst aan de waterkant en toen het verplaatst werd naar het parlementsgebouw is Willem Alexander op bezoek geweest voor de ceremonie.
We zijn ook in de kelder geweest en daar heeft de gids uitgelegd dat het hele gebouw
op een contructie staat die een aardbeving van 7.5 kan weerstaan. Dat zijn 300 stalen
schijven met rubber ertussen en door de inkepingen in de muur schuift het hele gebouw niet
meer dan 30 cm heen en weer. In de bibliotheek waren we erg onder de indruk van het mooie houtsnijwerk van de deuren en de geweldige glas-in-lood ramen boven de deuren en in het koepeldak. De vertegenwoordiging van de Maori hebben een eigen vergaderkamer en daar mochten we ook even kijken. Helaas was het in het hele gebouw verboden om foto's te maken.
Vanavond hebben we op aanraden van Dennis gegeten bij restaurant 'Wakamama". De mie was
goed gevuld met kip, garnalen en groenten en als volleerde japanners aten we er met stokjes.

1. drie wilde meiden in de Algarve:
    15 maart 2011
    Gelukkig dat je in elk geval 's avonds op de camping dat t-shirt kunt dragen Stef!!! Geniet nog lekker daar.
    Liefs Frank en Ria
  2. Rindert en Maarten:
    15 maart 2011
    Vind het maar erg indrukwekkend hoe ze dan bouwtechnische oplossingen weten te bedenken voor zo,n aardbevinggevoelig gebied. Die foto tussen de rozen lijkt de rozen tuin in het Vondelpark wel; gezellig cruisen :-) .
  3. Johan en Trudie:
    16 maart 2011
    Hoi boy`s,
    wat gaat het toch snel, die vakantie van jullie.
    Dat komt w.s. omdat we het zo van dichtbij mee kunnen beleven. Het zijn prachtige plaatjes die jullie geschoten hebben.
    Het is wel fijn voor je Stef, even geen auto rijden en je rust nemen de laatste dagen. Het is toch opletten geblazen in een ander land. Het weer ziet er op de plaatjes gelukkig goed uit. Beter dan in het koude kikkerlandje.
    Tot horens, en geniet ervan!
    Johanen Trudie